onsdag 16 oktober 2013

På gränsen till kitsch...

Efter hem & villa mässan var jag full av intryck. För mig var det första gången jag var på en stor mässa. Det var intressant att möta "folket". Det  man brukar kalla "medelklassen". Folk som bor i hus eller bostadsrätter, knegar och inte är generellt intresserade av konst. Det är en ganska stor skillnad på den publiken man är van att möta på sina vernissager eller underground events. Dessutom exponerar man  sina grejer inför tusentals personer, inte 150.

Jag märkte att folk tände till på den konst som var mer hantverksinriktad. När jag kom till studion efter mässan tänkte jag göra 2 st. "combines" som det kallas, alltså ett verk i gränslandet mellan tavla och skulptur. Första tanken som slog mig när jag blev färdig med mina pieces var: "Micke detta kan du inte kränga, det är ju kitsch i sin värsta form".

Dock efter att ha smält grejerna och visat dom för en konstnärskollega samt en akademiskt utbildad tillika verksam konstexpert som båda visat uppskattning beslutade jag mig för att kränga dom.

Nu ligger dom ute på Lauritz.com och du kan klicka på länken nedan bilderna för att komma in på respektive budgivning.., om du är sugen på lite "Altersten Kitsch" hemma...










http://www.lauritz.com/sv/auktion/mikael-altersten-wicked-eye-ii-collage/i3172132/



 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.