söndag 5 augusti 2018

Pocessen

Inte sällan får jag frågan hur lång tid det tar att skapa ett verk. Frågan är intressant och har nog lika många svar som det finns konstnärer.
I mitt fall varierar det kraftigt. Vissa verk föds i ett friktionsfritt flöde och hittar sitt språk utan kamp, andra verk kämpas fram i en emotionell tillika estetisk brottningskamp.
Verket nedan, "The Silver Wire", tillhör den sistnämnda kategorin.
Efter många, långa timmars målande i studion trodde jag att jag äntligen hade satt den, tills jag förstod att så inte var fallet. Utställd två gånger med olika ansikten fick den leva sitt liv. Dock visste jag hela tiden att den inte hade hittat sitt rätta jag.
För några dagar sen var jag tvungen att möta den gnagande känsla som växte inom mig. Jag hämtade verket från den aktuella utställningen och gick på den en tredje gång. Och där, någonstans, på slutet av den intensiva målarsessionen, började jag känna det välbekanta lugn som jag alltid känner när verket börjar hitta sin sanna estetiska identitet
Nu har "The Silver Wire" äntligen hittat sitt egentliga jag. De oräkneliga lager som har krigats fram på duken har skapat djupa och talande strukturer som ett planerat verk aldrig skulle kunna erbjuda.

"The Silwer Wire"
100x100 cm
Blandteknik på linneduk
Pris: 14 000 SEK
Webb: www.alterstenart.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.