torsdag 22 december 2011

abstrakt måleri

Jag kände länge ett motstånd mot abstrakt måleri. Det var baserat på två inom mig motstridiga åsikter. Det ena var rädsla eller känslan av att inte räcka till. Rädslan för att skapa ett verk helt utan att kunna luta sig mot halvfigurativt måleri eller collagefoto var stark. Det andra var förakt. Att göra abstrakt konst var för lätt om man bara ville sälja konsten.

Detta har jag observerat på flera stora samlingsutställningar. Då var det ju bara att jobba inredningsorienterat med enligt färgskalan korrekta färgkombinationer om man ville attrahera en inredningsorienterad urban medelklasspublik.

Nu har jag lämnat allt detta bakom mig och målar då och då abstrakt. Nånting måste jag har gjort rätt kommersiellt då alla har blivit sålda. Men det bekräftar ju bara mina fördomar mot abstrakt måleri säger du då kanske. Då svarar jag: Både ja och nej faktiskt. Jag är själv inte färdig med min uppfattning i frågan till 100%.

Dock står jag fast vid åsikten att den för mig viktigaste konsten inte är abstrakt. Detta kan dock komma att ändras i framtiden. Jag har ju ändrat mig förr.

Jag publicerar ett par abstrakta verk så får du som läsate avgöra vad du tycker.

Utan Titel - 30/30 cm - akryl

Utan Titel - 30/30 cm - akryl

Utan Titel - 30/30 cm - akryl

1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.