söndag 26 januari 2014

Vad betyder konsten för mig?

Jag misstänker att det är åldersrelaterat. Flera frågor tränger sig på från en aldrig sinande sjö av självkritisk livsanalys. Några av dessa är relaterade till konst och kan låta som följer:

Vad betyder konsten för mig? Var det värt att satsa på konsten i alla dessa år? Är man skyldig att ta politisk ståndpunkt genom konsten? Hur hanterar man mötet mellan marknaden och den konstnärliga moralen? Kommer min konst att drunkna i den flod av bekräftelsetörst som genomsyrar samhället?

I denna text kommer jag att avhandla frågan "Vad betyder konsten för mig". Egentligen borde frågan vara" vad betyder konsten för mig idag", eftersom detta förändras konstant.

Tidigt i mitt liv mötte jag konstnärer, designers och andra kreativa vars karisma bländade mig. Jag ville bli en av dom, bli som dom. För mig blev konsten den självklara vägen till självförverkligande.
Succesivt började konsten bli det språk som tog vid där orden tog slut. Språket som blev min väg till återupprättelse för verkliga och påhittade oförrätter. Språket som kom att färga sökandet och förverkligandet av min identitet.

Såhär i efterhand förstår jag att den blinda tron på konsten också blev en blockering. Just det att jag såg förverkligandet av mig själv i symbios med den bekräftelse jag lyckades pressa ur skapandet fördröjde min utveckling på flera plan. Samtidigt tillät det mig att fördjupa mig i konstens kärna.

Idag har jag en mindre radikal syn på konsten i förhållande till mig själv. Jag ser konsten på ungefär samma sätt som kärlek eller träning.
Konsten kan inte rädda mig, men den kan komplettera mig.









Mikael Altersten - konstnär
www.alterstenart.com


Mikael Altersten
Konstnär

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.