tisdag 3 oktober 2017

Vad är en konstnär

Vad är en konstnär? Det är en fråga som har stötts och blötts i all oändlighet. I vissa akademiska konstmiljöer är det ett väldigt känsligt ämne, vem som får kalla sig konstnär. Vissa tycker att det krävs en statligt sanktionerad konstutbildning för att man ska få kalla sig konstnär. På den andra sidan finns de som tycker att alla som är lite konstnärliga eller kreativt lagda är konstnärer.

Ämnet är komplicerat, även om jag är trygg i var jag står. Jag har fått frågan ett par gånger, om jag "kallar mig konstnär". Frågan i sig är fientligt ställd menar jag. Jag tror att man vet innerst inne om man är konstnär. Sen kan man välja om man vill försöka förankra sitt konstnärskap i samtiden med utbildningar och utställningar, eller om man vill gå en mer traditionell samhällsanpassad väg med heltidsjobb och annat man förknippar med en ordnad tillvaro. Eller så väljer man en väg mittemellan.

Alla väljer sin egen väg och ser sig själv i spegeln på kvällen. Enligt mig kan ingen annan definiera om du är konstnär eller inte. Och precis som allt annat värdefullt i livet kommer viljan att bejaka konsten med en prislapp. Och det är bara du själv som vet om du kan betala den prislappen eller inte.

Mikael Altersten - konstnär



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.