måndag 9 december 2013

Den abstrakta utmaningen

Jag har skrivit om det förr och jag skriver om det igen. Det är många utmaningar jag menar man möter i det abstrakta måleriet.

En av dessa handlar om kompositionen. En stor utmaning är att skapa är ett verk, fullt med liv och rörelse, som för den sakens skull inte blir stressigt eller rörigt för betraktaren. Men man får akta sig för det andra diket, som består av ett sterilt och statiskt bildspråk.

Det blir svårare i en abstraktion där man inte kan falla tillbaka på en figurativt eller halvfigurativ fokuspunkt(eller ett collage för den delen).

Nedan presenterar jag mitt senaste abstrakta verk. Jag döpte den till "Silent Poetry" eftersom jag grundade den med fragment av dikter som jag skrev när jag var yngre. Sedan lät jag orden nästan försvinna(men inte helt)in i ett tidlöst, poetiskt formspråk.

"Silent Poetry"
50/50 cm
Akryl/collage på mdf board
Finns till salu i Galleri Lacke.
www.alterstenart.com
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.