onsdag 4 december 2013

En väldigt speciell piece

Jag döpte den till "Brother". Varför?

Jo inspirationen kom från min äldre bror. Han talar ofta om de kort man föds med, och hur man spelar dem. Han talar även om de val man gör och vad det får för konsekvenser.

Jag grundade den med en kortlek, för att sedan attackera den med diverse material och tekniker. I det gyllende snittet arbetade jag in Andre(min modell) med en skuggperson i bakgrunden(i efterhand kan man tolka det som vinnare och förlorare i samhällsspelet). Korset kom till i efterhand, inte som en trosrelaterad symbol utan som ett designelement. Jag behövde något som skapade rörelse men som inte utmanade den estetiska tyngdpunkten.

Verket är gjort på en massiv träkonstruktion och står så 7 cm utifrån väggen. Den är självklart utrustad med en gedigen upphängsningmekanism.

Den ligger nu ute på lauritz.com för nätauktion. Klicka på länken nedan bildern så kommer du direkt dit.

"Brother" - 100/100 cm - combine - mixed media

http://www.lauritz.com/sv/auktion/mikael-altersten-brother-mixed-media-collage-paa-pannaa/i3224558/#

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.